maanantai 15. lokakuuta 2012

A-luokan reissulla

"Eesti, Eesti, Eesti! Sinne tahdon vain
Eesti, Eesti, Eesti! Kaipaan sinne pe***leesti"
Lauloi Juice aikoinaan. Tätä samaa kertosäettä voisi itsekkin lauleskella!
Kesäisen A-luokan reissun kuvat on bloggaamatta - syytä ehkä tehdä se nyt, kun pikkujoulu reissu on jo varattu!!

Tallinna, käsityöläisen ostosparatiisi. Siellä on tullut käytyä kesän 2009 jälkeen jo useammankin kerran. Kesäisellä ompeluseurareissullamme laajensimme kuitenkin reviiriä.

Meille parhaimmaksi tavaksi matkustaa on osoittautunut Viking Express -yölaivassa reisteily. Heinäkuun 9. 2012 starttasimme kotikulmilta, illalla laiva lähti Helsingistä ja seuraavana aamuna klo 6.50 poistuimme laivasta. Perinteistä poiketemme jatkoimme autoajelua pari tuntia...
 ...päätyäksemme Pärnuun hiekkarannoille...
Tai ehkä sitten ostoskadulle (Rüütli)!
 Monen monta pikkuliikettä vieri vieressä.

Tässä  Rüütlin ja Nikolain kulmassa sijaitsevassa pellavakaupassa tuli vierailtua useammankin kerran. Kyseinen liike taisi koitua ainakin Unelian turmioksi. Ihania valmiita pellava tuotteita, niin vaatteita, kodintekstiilejä kuin laukkujakin - Kaikkea! Lisäksi pellavakankaita, lankoja ja puuvillapitsejä.
 Tässä lankaupassa vierailimme myös useammankin kerran. Pieni lankakauppa, hyllyt notkuivat ja laatikot pullistelivat! Osto innokkuuttamme hillitsi se, että liikkeessä kelpasi vain käteinen. Unelian yllyttämänä tulimme kaikki ostaneeksi pellavalankaa huippuedullisesti.

Helmikaupasta ostin muutamat pussit pieniä siemenhelmiä leikkiruokien koristeeksi.

Ülikooli Apteekin kulmalta käännytään Hospidalille, vähän matkaa eteenpäin, niin sieltä löytyy:

Abakhan Fabrics! Täältä löysin huippuedullisesti pellavakangasta ja Eemeli-kuvioista puuvillakangasta.
 Abakhainin toisen sisäänkäynnin vieressä oli villakauppa. Myynnissä oli valmiita tuotteita, lankoja ja huovutusvillaa sekä tarvikkeita.

Yövyimme Rannahotel -hotellissa, seuraavana aamuna nautimme maittavan aamupalan. Teimme vielä pikaisen kierroksen ostoskadulla - kävimme vain pellavakaupassa ja napsimassa näitä kuvia. Siitä alkoi paluumatkamme. Päivä Tallinnassa - Karnaluks, Abakhan fabrics, Lennen -tehtaanmyymälä ja pari muutakin ostoskohdetta.

Kun reissussa on neljä Hamsteria,
Onnea on...
... Tila-auto!!
Kuten huomata saattaa, kaikkien käsityötuliaisten lisäksi tuli hankittua niitä perinteisempiäkin Viron tuliaisia.